Implanty zębów

Braki w uzębieniu są częstą przyczyną kompleksów i występowania komplikacji zdrowotnych. Ignorowanie problemu może skutkować dysfunkcjami narządu żucia, dlatego nie warto zwlekać z podjęciem decyzji o odbudowie pełnego uśmiechu. Skutecznym i nowoczesnym rozwiązaniem zalecanym przez specjalistów są implanty zębów. Dzięki tej metodzie możliwe jest odtworzenie naturalnie i estetycznie wyglądającego uzębienia na długie lata, a nawet na całe życie.

Wszczepienie implantów zębowych – dlaczego warto?

Decyzja o wszczepieniu implantów zębów to pierwszy krok do inwestycji w piękny uśmiech. Wszczepy śródkostne zapewniają stabilne podparcie dla uzupełnień protetycznych, takich jak korony i mosty porcelanowe lub protezy.

Rozwiązanie to zapewnia bardzo duży komfort użytkowania oraz naturalny wygląd uzębienia. Ponadto wszczepienie implantów zębowych jest zalecane przez specjalistów ze względu na pozytywny wpływ leczenia na stan tkanki kostnej w miejscu, gdzie doszło do utraty zębów.

Funkcje implantów zębów

Nadrzędnym zadaniem implantów jest przywrócenie pełnej funkcjonalności w jamie ustnej pacjenta. Implanty to tytanowe śruby będące zamiennikiem korzeni utraconych zębów. Dzięki nim można stabilnie i bezpiecznie zamocować uzupełnienie protetyczne, nie obawiając się, że z biegiem lat dojdzie do zaniku kości szczęki i żuchwy, co zaowocuje zapadnięciem się dolnego piętra twarzy.

Implanty są uznawane za jedną z nowocześniejszych i zaawansowanych technologicznie metod leczenia braków zębowych w sposób skuteczny, trwały i estetyczny.

Stabilność i trwałość uzupełnień na implantach to niejedyne atuty tego sposobu leczenia. Równie istotną zaletą tytanowych wszczepów jest poprawa komfortu codziennego funkcjonowania pacjenta. Dotyczy to zwłaszcza stałych uzupełnień nie wymagających wyjmowania z jamy ustnej w celach higienicznej. Stabilność tak osadzonej pracy protetycznej usprawnia komunikację i zapewnia komfort podczas spożywania posiłków i mycia zębów.

Proces leczenia implantologicznego

Leczenie implantologiczne w naszym gabinecie rozpoczyna się od dokładnej konsultacji ze specjalistą. Lekarz dokonuje oceny uzębienia oraz przyzębia pacjenta, uwzględniając przy tym stan kości. Na tym etapie wykonywana jest także diagnostyka obrazowa. Następnie specjalista opracowuje szczegółowy plan leczenia, który powinien być w pełni dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta.

Zabieg wszczepienia implantów odbywa się w znieczuleniu miejscowym, jest wykonywany przez chirurga stomatologa i polega na umieszczeniu tytanowej śruby w kości. Po zakończonej procedurze rozpoczyna się etap gojenia dziąsła, po którym następuje wielomiesięczna osteointegracja, czyli zrastanie się zamiennika korzenia z ludzką kością.

Aby tego procesu w żaden sposób nie zakłócać, pacjent powinien przestrzegać zaleceń związanych z higieną jamy ustnej, dietą oraz trybem życia. Każda czynność zagrażająca prawidłowemu gojeniu może mieć negatywny wpływ na całe przedsięwzięcie, skutkując odrzuceniem wszczepu przez organizm pacjenta. Dlatego też współpraca ze specjalistą i dostosowanie się do przedstawionych zaleceń to kwestie kluczowe.

Proces wzrostu kości wokół implantu trwa około 3-6 miesięcy. W tym czasie, aby zminimalizować uczucie dyskomfortu psychicznego wynikającego z defektów estetycznych niepełnego uzębienia, pacjent może nosić uzupełnienie tymczasowe. Po zakończonej osteointegracji, na implantach osadzana jest docelowa praca protetyczna, która ma za zadanie odtworzyć pełne i satysfakcjonujące wizualnie uzębienie.

Warto jednak pamiętać, że czas leczenia implantologicznego jest uzależniony od indywidualnej sytuacji zdrowotnej pacjenta oraz stanu jego jamy ustnej. W niektórych przypadkach, takich jak bezzębie, konieczne mogą być dodatkowe zabiegi w ramach chirurgii stomatologicznej, mające na celu odbudowę kości lub przygotowanie dziąsła do planowanej implantacji.

Zaawansowane procedury przygotowawcze

Wszczepienie implantów wymaga odpowiedniego przygotowania warunków kostnych w jamie ustnej, co dotyczy zwłaszcza pacjentów z wieloletnimi i nieleczonymi brakami uzębienia. Na szczęście zaawansowane techniki diagnostyki obrazowej pozwalają precyzyjnie ocenić stan kości pacjenta oraz zaplanować dalsze postępowanie medyczne, takie jak:

• Podnoszenie dna zatoki szczękowej – zabieg chirurgiczny sinus lift polega na wszczepieniu materiału kościotwórczego w celu odbudowy utraconej tkanki pod błoną śluzową zatoki szczękowej.
  • Przeszczep dziąsła – przeszczep podnabłonkowej tkanki łącznej (CTG) jest stosowany w celu poprawy estetyki dziąsła w miejscu wszczepionego implantu w sytuacji, gdy występuje niedobór objętości dziąsła. To także procedura stosowana w przypadku przeświecania metalu przy cienkich tkankach. Wolny przeszczep dziąsła (FGG) jest metodą stosowaną w celu stworzenia strefy dziąsła zrogowaciałego. Jest to przeszczep pełnej grubości pobrany najczęściej z okolicy podniebiennej. Zdrowe oraz prawidłowo ukształtowane dziąsło wokół korony czy mostu na implantach stwarza korzystne warunki, zapewniające przetrwanie implantu i zmniejsza znacząco ryzyko jego utraty w przyszłości.
  • Augmentacja kości – procedura polega na wypełnieniu ubytków kostnych w miejscu, gdzie doszło do utraty uzębienia.

Implanty zębowe – przeciwwskazania

Nie wszyscy pacjenci mogą poddać się zabiegowi wszczepienia implantów zębowych. Do najważniejszych przeciwwskazań zalicza się:

• zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • choroby układu immunologicznego,
  • niektóre schorzenia jamy ustnej i stany zapalne błony śluzowej,
  • zły stan kości uniemożliwiający stabilne osadzenie implantu.

Lekarz stomatolog po szczegółowej analizie stanu zdrowia pacjenta oraz badań diagnostycznych podejmuje decyzję o możliwości dalszego postępowania medycznego.

Leczenie implantologiczne obecnie jest uznawane przez specjalistów za jedną z najbardziej korzystnych dla zdrowia metod odbudowy brakujących zębów. Pacjent uzyskuje pełny, naturalnie wyglądający uśmiech. Narząd żucia odzyskuje swoją funkcjonalność, dzięki czemu codzienne funkcjonowanie przestaje być wreszcie źródłem dyskomfortu.

Jak długo wytrzymują implanty zębów?

Żywotność implantów jest kwestią indywidualną, uzależnioną od trybu życia pacjenta oraz jego codziennych nawyków żywieniowych i dietetycznych. W sytuacji, gdy pacjent stosuje się do zaleceń medycznych wszczepy śródkostne i osadzone na nich odbudowy protetyczne mogą spełniać swoją rolę nawet przez całe życie pacjenta.

Jak dbać o implanty zębów po zabiegu?

Okres rekonwalescencji i gojenia dziąseł wymaga odpowiedniego postępowania zgodnie z zaleceniami lekarza. Po tym okresie pielęgnacja uzupełnienia protetycznego osadzonego na implantach powinna być dokładnie taka sama jak w przypadku naturalnego uzębienia, a nawet jeszcze bardziej dokładna. Konieczne jest szczotkowanie nowych zębów, usuwanie wszelkich resztek pożywienia za pomocą nici dentystycznych i płukanie jamy ustnej. Konieczne są także cykliczne wizyty kontrolne u stomatologa.

Kiedy stosujemy implanty zębów?

Implanty są zalecane u pacjentów z pojedynczymi brakami uzębienia, z bezzębnym odcinkiem w jamie ustnej lub całkowitym bezzębiem.

Skontaktuj się
z nami
rejestracja
dr Parchańska-Kowalik (ortodoncja)
i dr Kowalik (stomatologia):
dr Parchański (ortodoncja):
Godziny
otwarcia

pn. - pt.: 10.00 - 20.00
sobota: 11.00 - 14.00
Rejestracja telefoniczna w godzinach przyjęć.
Dostępny parking dla pacjentów.

Formularz

Oddzwonimy do Ciebie w celu ustalenia terminu wizyty!